mandag 2. oktober 2023

27.mai Jaktinstinkt & Innkalling II

I går kveld var vi på kveldstur i skogen, og traff en god del rådyr. Viste seg at Kelly har langt mer jaktinstinkt enn småttisene ja...

Hun været dem, fikk med seg når de sprang i skogen, og gikk rett på sporet når vi kom dit de hadde løpt avgårde fra stien 😆 Småttisene fikk ikke med seg noe..😂 Og når vi kom litt lenger inn i skogen så stoppet hun brått og stirret ut i kanten, og der stod det jammen en svær elg ikke så veldig mange meter unna. Vi listet oss pent videre (og så oss litt tilbake... 😅). Så da vet jeg det :-)
Etter skogsturen ble det litt løping på et friområde. Jeg respekterer båndtvangen sånn 90%ish, men finner meg områder hvor det er rimelig trygt for vilt (og buskap og folk&fe) og god oversikt så de får løpe litt. Benyttet anledningen til å teste innkallingen igjen. Jeg vet jo at den virker veldig god, men greit å teste ut litt. To ganger løp Kelly avgårde når det fløy fugl forbi. Første gangen ropte jeg med en gang hun løp avgårde, og andre gangen lot jeg henne løpe noen meter før jeg ropte. Tverrsnudde begge gangene :-) Så satte hun etter Blu, og også her tverrsnudde hun når jeg ropte. Altså wow! 🤩 Synes jeg har ganske grei innkalling på småttisene, men dette er i en annen klasse altså :-) Masse ros og godis 😍
Med det sagt så er jeg veldig nøye på når og hvordan jeg bruker innkalling. Minst 9 av 10 ganger når jeg kaller inn så er det for trening, ikke fordi jeg trenger at de kommer. Og, jeg kaller stort sett bare inn når jeg er rimelig sikker på at de kommer med en gang. Hvis ikke, så vanner jeg ut og ødelegger innkallingen. Og de får belønning nesten hver gang (alltid godis i lomma på tur). Dette betyr at jeg kun bruker innkalling en sjelden gang når det dukker opp noe som gjør at de MÅ komme, og dermed er det viktig at den er solid. Når jeg ellers trenger å sette på bånd osv så venter jeg til de er ganske nær, også har jeg en annen kommando som betyr mer ala 'jeg vil ha kontakt, nå er det slutt på å gå løs', og som ikke trenger å være så superpresis som en rask innkalling.

Kelly har ikke helt lært seg å tråkke ut av båndet ennå :-)


 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar