mandag 2. oktober 2023

20.mai II - Manérer?

Ny unghund i hus 🙂 Som ikke har bodd inne hele livet og som stort sett har gått løs. Som ikke kan alle ‘regler’ som ikke hoppe, ikke gå i sofaen, ikke ta mat på bordet etc. What to do, where to start - og når og hvordan 🙂 Og, var hun husrein?

Vel, for meg er det mye viktigere å bli kjent først, og at Kelly får venne seg til sitt nye hjem, enn å begynne å ha masse fokus på manérer fra dag 1. Og de reglene jeg ønsker å ha, de sniker jeg inn ved å legge best mulig til rette, og dermed unngå situasjoner som krever korrigering. Vår første tid sammen (og videre også forsåvidt 😉 ) skal ikke være preget av masse Nei, Ikke gjør det, Fy… Så det første jeg gjorde var å kjøpe et stort bur. Da kan hun være der når jeg må gjøre andre ting og ikke kan følge med på alt, og også bruke det for å roe ned. Hun er heldigvis veldig komfortabel i bur. Første vi gjør om morgenen eller etter en pause er å gå ut i hagen. Ingen uhell inne så langt. Ting hun gjør som jeg ikke ønsker, ja da går jeg en annen vei og lager en liten interessent lyd - så har jeg avledet det hun drev med. Mye bedre enn Nei og Fy 🙂 Svak kremting er eneste korrigeringen jeg har brukt så langt, da hun er myk og også veldig var på hva jeg vil. En av de få reglene som er innført hittils er at hun ikke får gå ut av bur før jeg gir lov, og at at det er visse dører hun må vente ved/rom hun ikke får gå inn i. 2 døgn så  var disse reglene godt innarbeidet - hun imponerer!🥰

 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar