søndag 25. januar 2015

Januar 2015

Juhuu, denne helga er det 1 år siden Via ble levert til meg på Kløfta-stevnet.
Litt overveldende for en liten snuppis å komme rett fra stua til et innendørsstevne, men hun kom seg igjennom det. Nå, 1 år etter, er hun fortsatt en søt, snill og sosial frøken, og hun er også en liten morroklump :-) Hun får lov til å være litt hoppe-sprelle-bite-i-fingra-frøken, for hun er jo bare søt og morsom.
Hadde et lite håp om vi kanskje skulle klare å starte på Kløfta-stevnet nå i år, men vi er laaaangt unna. Jeg har vært aaaltfor slapp, og vi er slettes ikke der jeg tenkte for et år siden :-) Var altfor dårlig til å utnytte at jeg hadde fri i vår og kunne fritrene, og nå med fellestreninger er det vanskeligere å få til nybegynnertrening. Jaja, vi tar den tiden vi trenger har jeg bestemt. Men vi er med på fellestreningene, og selv om vi ikke kommer så mye videre med handling og hinderinnlæring, så får hun vi iallefall trent på være på bane med høy grad av forstyrrelse, nemlig at noen løper AG på halvdelen ved siden av.

Og siden det er et år siden forrige Kløfta-stevne, så betyr det at det var nytt stevne i helga :-) Jeg og Milo gikk AG3, Hopp3 og lagløp igår. Dommere var Henk Postma og Gondola. Morgenen startet tøft med snøføre og kip kjøring til hallen, og en tøff AG3-bane, med rørfeller og felthinder satt mot bakre kortvegg og hjørne, og hvor man ikke hadde tid til å følge hunden helt opp da man skulle 180 grader tilbake igjen og ta baksiden av hinder lenger ned i banen. Puh..... Rørfellene gikk fint, det føler jeg vi har grei kontroll på om dagen. Sende over bommen alene gikk også fint. Men å sende alene over vippa, som var lett og hoppet da den ikke var vektet ned, og som stod mot bakre hjørne... det ble vel tøft. Jeg måtte prøve flere ganger, og det ble ikke superbra. Siden jeg allerede hadde disket burde jeg ha løpt med hele veien og belønnet, også gått ut. Men er ikke noe god til å tenke underveis når noe ikke går som planlagt, grrrrrr. Så første halvdel av løpet var bra, også ble det klabb på slutten. Lagløpet gikk veldig fint, men jeg klarte å flikke han ut på feil hinder på slutten. Akkurat som jeg gjorde på lag-NM i fjor. Lærer ikke.... I Hopp3 gjorde vi også mye bra, men bomma på slalominngang og han hoppet ut da jeg blindet tidlig.

Så 3 ting å trene på:
- selvstendig nedgang på felt, selv om jeg står igjen bak/snur og løper andre veien
- slalåminngang hvor Milo må skrå bort fra meg for å treffe inngangen (hmm, han flikker villig ut på hinder, også når jeg ikke ønsker det, men ikke på slalåmen... Whyyy...?)
- ha tydelig signal for å vise at det kommer et hinder der fremme som skal tas fra baksiden og ikke løpe videre i banen til annet hinder. Ikke nok bare med 'rundt', da arm og fremover-motion blir for tvetydig. Tenke, tenke...
Her er film fra hoppløpet





Vi var også i Langesund for 2 uker siden. Hadde egentlig leid hus med AC og Anniken, men rotehotellet hadde kludra det til, og langt om lenge ble vi installert på hotellrom istedet. Som nok var bra, for huset var langt unna og iskaldt visstnok.
Gikk 3 løp på lørdagen, og må si det var en knall sesongstart! Vi var på nett. Har begynt å bruke SG sin Verbal fun under oppvarming og rett før start, og kanskje hjalp det? Vi var iallefall på nett, så lenge jeg ikke blir passiv og 'slipper' han.
Startet dagen med kun 1 riv i AG3, også gikk vi lagløp med kun en vegring som var totalt min skyld, også avsluttet vi dagen med feilfritt hoppløp! Ingen plasseringer, her var flere som gikk bra og raskt :)
Litt mer tricky på søndagen og fikk igjen feil på slalåminngang (grrr) i Hopp3, også disket vi  AG3.
Men alt i alt en bra helg! Og takket være AC sitt kamera ble det litt video også.
































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar