fredag 18. juli 2014

Suuuuummer

Laaaang sommerferie på meg i år, det har jo vært både sol og fri siden i vår :-) Så sånn sett glir lissom bare sommerferien i ett med de andre dagene. Bortsett fra at det er stevnestopp da.
Så da prøver vi å få trent litt, og noen kurs blir det også på meg og Milo.

Vienna har tatt noen store steg fremover, så jeg får prøve å oppsummere hva vi trener på for tiden eller har testet ut:
- cik/cap mellom pinner
- bøyd rør med hinderstøtter før og etter for cik/cap
- mellom to bøyde rør med hinderstøtter imellom
- flatwork: løpe i ring og decel samt 'frem'. Må snart starte med å svinge/bytte hånd også.
- 2 av/på på felt. Baklengskjeder og trener kun på nedfelt foreløpig. I gang med å la henne velge å stoppe selv, og ikke bare lokke i posisjon.
- hjul: lenge siden vi har prøvd det så på sist trening ble hun litt skremt da hun satte frembeina oppå ringen i stedet for å hoppe igjennom
- pølsa: prøvd 2-3 ganger på sist trening, ingen problem
- allèslalom: løp igjennom 2-3 ganger på sist trening med godbitskål i enden
- hoppteknikk/fremadsending: prøvde stussbom og 2 hinder på sist trening med godbitskål i enden
Har vært både på Skui og en tur på Sollihøgda, og de 3 siste treningene har hun vært kjempeflink til å være hos meg og ikke løpe bort til de andre hundene/folkene. Jubel :-)

Ellers er hun ganske variabel i lekelysten og foretrekker godbiter, så dette må jeg øve mer på. Mer hagetrening vil nok hjelpe på dette, da hun har mye høyere lekelyst hjemme.
Her er en liten video fra sist trening, filmet av Ann-Cathrin :-)
Prøver også å trene litt triks, men kunne vært myyee flinkere. Og er elendig til å sette navn på ting. Men, i dag fant Vienna bakbeina sine, jubel! Fikk henne til å rygge opp på en eske inn i 2 av/på. Hun snudde seg og gikk oppå de første gangene, før hun skjønte at hun bare kunne tråkke noen steg bakover :-)


















Milo har siden sist vært på stevne i Drammen, hvor vi gikk NM-kvalifisering, både i lag og individuelt! Hihi, tenk at vi har gått NM-kvalik individuelt :-) Flinke gutten. Det var først en utfordrende hoppbane hvor ikke veldig mange kom igjennom, med rørfelle ved slalomen, som skulle tas i 120 graders vinkel, også var det et laaaaangt strekke i en halvbue tvers over hele hele banen, og med hinderfeller i enden selvsagt. Skjønte på briefingen at min eneste sjanse var en seriøs layering da jeg aldri ville klare å holde følge - og det funket helt utmerket! Jeg sendte fra slalomen, stakk på innsiden av 2 hinder mens Milo løp hele buen og tok alle hinderene på egenhånd. Det ble et riv der, men pytt pytt. Var kun et par andre som prøvde seg på denne varianten, og uten hell. Fikk en slalomvegring og en annen vegring også, men kom igjennom! På agilitybanen løp Milo forbi hinder 2 og tok nr 3, men ellers klarte vi resten av banen. Vi gikk da ikke videre, som var helt som forventet.
På lagløpet gikk jeg sist, og måtte komme igjennom da AC hadde disket mens Stein og Maiken kom igjennom. Og det så meget lovende ut - helt til de siste få hinderene hvor vi skulle rett frem etter slalomen men hvor jeg nok var oppe med en arm også skar Milo ut til siden og da var det gjort. Så nærme.....
Helgen etter var vi Sandefjord og her disket vi alle løpene. Men vi er nære! I to av løpene var det kun en feil rørinngang og et dårlig foranbytte bak et hinder som gjorde at vi disket, mens resten av banene gikk fint. I siste løpet åpnet himmelen seg og det ble vann-agility, og jeg klarte å skli mellom hinder 3 og 4 og gikk rett på rygg. Ble en våt og kald tur hjem :-)
Så var det helgekurs med Lise-Irene på Hønefoss i midten av juni, og vi jobber med svinger og 'anti-flanking'. Har kjøpt kompostgjerder og trener litt med disse. Svingene har blitt en del bedre, men flankingen er like 'ille'. Vet ikke om jeg klarer å bli kvitt dette, og må nok fokusere mer på 'kom inn til meg' og decel-trening. Han kan ikke decel i det hele tatt stakkar.. og jeg blir irritert når han ikke skjønner hva jeg vil. Derimot har han begynt å skjønne 'soft turn' med bruk av innvendig arm, så det er bra!
Gleder meg til flere kurs med Lise-Irene, føler at jeg får god hjelp der.
Så har jeg akkurat vært på kurs med Lisa Frick og Tereza Králová i Sandefjord. Morsomme baner med mye handling og en del fart. Som vanlig sliter jeg med at jeg er treg og at Milo går vidt. Men fikk litt skryt fra Tereza at jeg ikke var så verst på å plassere meg, så det var da enda noe...
Til helga er det nytt kurs med Lise-Irene :-)

Puh, det får jammen holde for denne gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar